Weekly News

Sebastian Knutsson UTBILDNINGAR

Kungen av spelutveckling

Spelbranschen växer allt snabbare och erbjuder många spännande karriärmöjligheter, men vilka kompetenser krävs egentligen?

”King behöver mer än bara programmerare och designers.”

Många drömmer om att skapa en yrkeskarriär av sin hobby. Sebastian Knutsson, kreativ chef och en av grundarna till spelutvecklingsbolaget King, berättar om sin resa, från spelälskande student till att skapa Sveriges mest framgångsrika spelutvecklingsföretag.
– Efter gymnasiet började jag att läsa biokemi på KTH, men bestämde mig rätt snabbt för att hoppa av. I stället läste jag ekonomi på Handelshögskolan, eftersom jag trodde att en bred utbildning skulle ge mig fler och mer varierade jobbmöjligheter. 

Sebastian har alltid älskat spel och efter examen var han inte sen att hoppa på ett erbjudande från internetoperatören Everyday – tidigare en del av Kinnevik. På Everyday hade Sebastian en projektledarroll och sålde spel till internetkunder under en tid när i princip ingen visste vad Internet var. Efter fem månader sade Sebastian upp sig och startade Spray tillsammans med några av de som senare även kom att grunda King.

Spray byggde bland annat hemsidor åt företag som ville marknadsföra sig på Internet.
– När vi startade Spray drog vi lott om ansvarsfördelningen sinsemellan. Jag blev förste projektledare och jobbade mycket mot kund. Senare blev jag kreativ chef, vilket det visade sig att jag hade talang för. Jag har förståelse för kodning och design, men jag kan varken koda eller rita. Däremot förstår jag hur man kommunicerar med både utvecklare och designers, vilket gör att jag kan få projekt att bli verklighet. Spray skapade bland annat H&Ms första shoppingsite, den första internetbanken och egna mailtjänster. Sebastian hann även starta konsultföretaget Fjord Network innan han bestämde sig för att satsa helhjärtat på sin passion för spel genom att grunda King år 2003.

Resten är historia och i dag är King Sveriges främsta exportör av mobilspel. King har kontor och studios över hela världen, inklusive Stockholm och Malmö, där företaget letar ständigt efter nya talanger. Sebastian upplever dock att det är svårt att hitta de rätta kompetenserna eftersom rekryteringsbasen inte är tillräckligt varierad. King arbetar därför aktivt med att bredda rekryteringsbasen, till exempel genom att utjämna den skeva könsfördelningen i branschen. King har förvisso en bättre fördelning mellan män och kvinnor om man ser till spelindustrin i stort, men anser att det finns möjlighet att attrahera ännu fler kvinnor till just programmeringsyrkena. – King vill att fler kvinnor ska få upp ögonen för teknik så tidigt som möjligt i livet, gärna redan i grundskolan. Vi sponsrar en rad initiativ för att möjliggöra detta. Vi arrangerar kidhacks på kontoret om helgerna och så samarbetar vi med ”Hello Wold”, ett läger där ungdomar mellan 8 och 18 år inspireras inom olika former av digitalt skapande. Vi har även engagerat oss i dessa frågor genom Hacka-labbet på Tekniska Muséets storsatsning MegaMind.

Sebastian tycker att branschen måste våga bryta trenden av den ojämna könsfördelningen. Han är övertygad om att fler kvinnor inom spelutvecklingsyrket kommer att leda till bättre produkter. Dataspelsbranschens initiativ, Diversi, som syftar till mångfald i spelbranschen har tillsammans med King tagit fram ett årligt stipendium för kvinnor i syfte att stärka deras närvaro i spelbranschen. De tio vinnarna skickas till en av branschens viktigaste mässor GDC (Game Developer’s Conference) i San Fransisco. GDC visar de senaste trenderna, idéerna, produkterna inom industrin och väcker förhoppningsvis nyfikenhet för branschen.

På tal om trender anser Sebastian inte att spelutvecklingsbranschen är så teknikdriven som man kan tro. Spelen växer kraftigt på befintliga plattformar och det finns fortfarande stor potential hos dagens teknik – om den används på rätt sätt. – Vi stirrar oss inte blinda på ny teknik, som VR (virtual reality). Den mobila delen av industrin växer fortfarande och vi sneglar snarare åt lösningar som gör mobilspelen mer sociala. Vi tror på en utveckling där man spelar tillsammans eftersom det fortfarande är det roligaste sättet att spela spel.

Sebastian understryker att Kings främsta uppgift alltid kommer att vara att skapa fantastiska spel, men att företaget letar efter talanger inom en mängd, kanske lite oväntade, yrken. – King behöver mer än bara programmerare och designers. Precis som vilket företag som helst, behöver vi återkommande kunder. Därför måste vi rekrytera medarbetare som jobbar med att förbättra spelupplevelsen. Vi behöver skickliga analytiker, ekonomer och marknadsförare, bara för att nämna några. De flesta av Kings medarbetare har faktiskt en annan utbildningsbakgrund än just spelutveckling, vilket bidrar till en dynamisk och spännande arbetsplats, avslutar Sebastian.

Fakta

FAKTA
King är ett ledande interaktivt underhållningsbolag för mobilvärlden. 355 miljoner användare per månad och har hittills utvecklat över 200 spel. I februari 2016 köptes King av Activision Blizzard. Kontor i Stockholm, Malmö, London, Barcelona, Berlin, Seattle, San Francisco, Malta, Tokyo, och Bukarest.

Dela artikeln

Journalist

Anna Bjärenäs

Fler artiklar