Weekly News

Reima Kidventure Challenge inspirerar barn att röra sig mer

Finland firar sitt 100-årsjubileum 2017. Det finska barnklädesmärket Reima bjuder, som en del av festligheterna, in barn från hela världen för att upptäcka företagets finska rötter.



Vi vet att om barnen spenderar mer tid framför skärmarna och mindre tid att röra sig och leka fritt utomhus, kan hälsoeffekterna bli allvarliga. Reima vill bekämpa denna trend och hjälpa föräldrar att motivera sina barn till rörelse.

Målet med denna konsumentaktivering är att utmana barn globalt att röra sig 1.000.000 timmar extra. Utmaningen lanseras i 15 länder och förstapriset är en familjeresa till ett Reima Kidventure-evenemang i mars 2018. Evenemanget kommer att äga rum i magiska omgivningar i finska Lappland, där barnen under sju dagar kommer att uppleva unika arktiska aktiviteter, till exempel att besöka Jultomtens sommarstuga och åka hundspannssläde.
– Reima har producerat barnkläder sedan 1944. Vi vet att om barnen spenderar mer tid framför skärmarna och mindre tid att röra sig och leka fritt utomhus, kan hälsoeffekterna bli allvarliga. Reima vill bekämpa denna trend och hjälpa föräldrar att motivera sina barn till rörelse. Därför har vi utvecklat den innovativa ReimaGO aktivitetssensorn för barn, förklarar Elina Björklund, VD för Reima.


Som en konkret åtgärd för att hålla barnen aktiva lanseras Reima Kidventure Challenge i höst: Genom att skapa en miljon timmars aktiv glädje kan familjer vara en del av en rolig global rörelse. Kampanjen pågår från den 21 augusti till den 31 december. Aktivitetstimmar kan samlas under hela kampanjtiden, även på daglig basis. Timmarna registreras på reima.com/kidventure.

Att anta utmaningen och anmäla sig på kampanjsidan är kostnadsfritt och enkelt, så alla kommer att ha en chans att vinna. Att se att din egen aktivitet läggs ihop med andra barns i ditt land kommer inte bara att vara spännande och roligt, utan också utbildande för barn – och den fysiska aktiviteten kommer definitivt att vara till nytta för deras hälsa, menar Elina. 

Användarna av ReimaGO-sensorn kan välja att ange sina aktivitetstimmar automatiskt i kampanjen, via den kostnadsfria appen. Detta gör det mycket lättare för dem att delta i spänningen.

Reima har sin egen söta lilla maskot som också heter Reima. Hon är en renkalv och bor i Lappland, i en skog nära Ivalo, och rör sig mycket varje dag. Det finns en ReimaGO aktivitetssensor på hennes halsband, och på Reima.com/Kidventure kan barnen se hur mycket hon rör sig – kanske kan även barnen försöka slå hennes dagliga rekord!


Fakta

Läs mer och gå med i den roliga utmaningen på www.reima.com/kidventure

#millionhoursofjoy


Dela artikeln

Journalist

Anna Bjärenäs

Fler artiklar