Weekly News

Stina Nilsson satsar mot nya succéer – med träning och hälsa i fokus

Även om alla årstider har sin charm ser Stina Nilsson naturligtvis mycket fram mot vintersäsongen. Då hon får möjlighet att ägna sig åt det hon älskar: att träna och tävla inom längdskidåkning – men hon älskar också att fira jul med familjen.

Efter flera succésäsonger är hon nu en av världens hetaste sprintåkare och den som alla andra vill slå. Själv har hon fötterna på jorden och följer sitt träningsschema, och tar en dag i taget.
– Min plan är att tävla så mycket som möjligt fram till jul, därefter lite återhämtning och en ny träningsperiod innan jag sedan laddar upp inför säsongens stora mål, OS i PyeongChang i februari 2018, berättar Stina Nilsson.

Trots sina unga år har hon samlat på sig mycket erfarenheter om hur man bäst lägger upp sin träning. Men hur ska man lägga upp sin träning? Periodisering är ledordet. I grundprogrammet finns alltid vissa basmoment, som hon utför varje vecka. Utöver det så fokuserar hon på ett träningsmoment i taget.
– Periodiseringen är viktig av flera skäl. Dels håller man glädjen med träningen vid liv och dels mår kroppen bra av att tränas på olika sätt över tid.

Under vissa perioder lägger hon fokus på högintensiva pass som tröttar ut kroppen snabbt. Andra gånger ligger fokus på styrketräning, mängdpass eller fartpass för att effektivisera skidåkningen.
Hennes råd till andra, baserat på egna erfarenheter, är att i god tid lägga upp en plan för att periodisera träningen så att det blir en balans mellan olika pass, svårigheter och belastningar.

Det är viktigt att lyssna på kroppen. Vila är också nödvändigt. I Stinas plan finns även vissa tidsluckor inlagda för att kunna lyssna på kroppen och ändra lite i planen beroende på hur kroppen svarar.
Hur tänker elitidrottare när det kommer till kost? Kosthållningen varierar under året, beroende på om det är tävlingssäsong eller om de ligger i hårdträning.
– Under sommarsäsongen så ser jag till att äta tillräckligt för att orka träna fullt ut. Det finns då inget behov av att ”optimera” kroppen som det finns inför en tävling. Så under sommaren kan jag unna mig lite mer för att må bra.

Hon framhåller vikten av att hålla kropp och själv i balans för att nå sina mål. För Stina innebär balansen att få i sig bra energi för att kroppen ska orka träna och samtidigt unna sig lite godsaker för att själen ska må bra.
– Även när det gäller kosten är variationen viktig, att man får i sig en blandning av proteiner, kolhydrater och grönsaker. Själv gillar jag husmanskost mycket, med en nyttig vinkling. Och jag älskar sallader av olika slag, jag kunde leva bara på broccoli om jag fick, säger hon med ett leende.

Det finns olika riskområden som elitidrottare måste lära sig att hantera. Ett är att i möjligaste mån undvika att bli smittade av sjukdomar, en risk som ökar betydligt under resor.
– Och för att ge kroppen bästa förutsättningar för att klara av sådana riskmoment gäller det att ha sovit bra innan osv. Men även strikta rutiner och scheman hjälper till. Folk tycker säkert jag är konstig när jag alltid har en servett till hands när jag tar i ett dörrhandtag och en massa andra sådana beteenden, skrattar Stina Nilsson.

På frågan vad privatpersonen Stina Nilsson gillar bäst med vintern kommer svaret blixtsnabbt.
– Jag älskar julafton! Det är min dag på året, det är så mysigt att hela familjen samlas, vi äter gott och det är mycket snö ute där jag bor. Stämningen är verkligen på topp och jag mår otroligt bra, berättar hon.

Hon minns även med glädje vintrarna som lite yngre.
– Det fanns alltid en stor snöhög ute på gården och vi barn grävde grottor i den och lekte affär. Våra föräldrar fick komma och släpa in oss därifrån, minns hon med ett leende.

Något hon gärna unnar sig mellan tränings- och tävlingspassen är att ta sig ut på fjället på skidorna.
– Det är fantastiskt på senhöst och senvår. Jag rekommenderar verkligen alla som inte prövat fjällskidåkning i april att testa det, det är underbart, avslutar Stina Nilsson.

Dela artikeln

Journalist

Ylva Sjönell

Fler artiklar